Technisch Management | A10 Zuid – Zuidasdok

Over het project

De A10 Zuid is al jarenlang een van de meest dichtbevolkte en drukste snelwegen van Nederland, met een enorme impact op het verkeer. Zuidasdok is daarom ook één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van Amsterdam en van het noordelijk deel van de Randstad, met het openbaar vervoer en over de weg. De groeiende verkeersdrukte en de huidige infrastructuur dreigen niet alleen de bereikbaarheid van Amsterdam te belemmeren, maar ook de economische en regionale ontwikkeling te stagneren. Het Zuidasdok-project is noodzakelijk om deze knelpunten te verhelpen en de doorstroming van verkeer op een duurzame manier te verbeteren, met als doel de regio Amsterdam toekomstbestendig te maken. Dit is hoe het in gang zal gaan:

Knooppunt De Nieuwe Meer
Knooppunt De Nieuwe Meer, een van de drukste verkeersknooppunten in Amsterdam, ondergaat ingrijpende verbeteringen om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. Er worden extra rijstroken toegevoegd, verkeersstromen geoptimaliseerd en duurzame maatregelen zoals groene infrastructuur en geluidsschermen toegepast. Dit zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Zuidas en vermindert de impact van verkeer op de omgeving.

Knooppunt Amstel
Knooppunt Amstel krijgt een reconstructie die het doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer scheidt, en twee extra rijstroken per rijrichting aanlegt. 23 viaducten, nieuwe verbindingsbogen, bruggen en aanpassingen aan lokale wegen verbeteren de bereikbaarheid en verkeersveiligheid.

A10 Zuid Verbreding en Zuidas
Naast de reconstructies wordt de A10 Zuid verbreed tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel, wat de doorstroming verder bevordert. In het centrum van Zuidas wordt de A10 in een tunnel ondergebracht om ruimte te maken voor het nieuwe station Amsterdam Zuid, dat internationale verbindingen mogelijk maakt.

Synergie Projectmanagement
Synergie Projectmanagement vervulde de rol voor de leiding en coördinatie van de ontwerpafdeling en werkvoorbereiding binnen het technisch management. De focus lag op de integratie van het ontwerp en de voorbereiding van de vernagelde grond. Daarnaast werd zorg gedragen voor planning, kwaliteitsborging en risicomanagement, evenals de coördinatie van vergunningen en contractvorming. Door een gestructureerde aanpak en nauwe samenwerking met de onderaannemers & stakeholders werd de kwaliteit en efficiëntie binnen het project gewaarborgd.

 

Info

Projectnaam:
Technisch Management | A10 Zuid – Zuidasdok
Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat - Gemeente Amsterdam
Opdrachtnemers:

Bouwcombinatie TriaX: Heijmans – Dura Vermeer – BESIX

Locatie:
Amsterdam
Projectfase:
Uitvoeringsfase
Oplevering:
2029